Rêve en jaune2015.10.26. 17:09, bettina.
a 2016-os Tour de France útvonala
× Október 20-án a párizsi kongresszusi palotában bemutatták a 2016-os Tour útvonalát is, így kezdődhet a tervezgetés a következő szezonra. Egyelőre úgy tűnik, megint a Giro húzza a rövidebbet, mert a nagy négyesből csak Nibali részvétele valószínű, a többiek mind a Tour de France-ra fognak koncentrálni. A duplázáshoz senki sem kapott kedvet, annak ellenére, hogy a jövő évi olasz kör útvonala talán könnyebb, mint idén volt. A francia háromhetesre visszatérve, a vonalvezetés a többség tetszését elnyerte és első ránézésre nem a tisztán hegyimenőknek kedvez, szükség lesz a kiváló időfutamképességekre is, nem úgy, mint a 2015-ös kiadásban.
TOUR DE FRANCE 2016, THE OFFICIAL ROUTE |
Múlthét szerdán, pontban délben Christian Prudhomme leleplezte a 2016-os Tour de France útvonalát. Jóval kevesebb infó szivárgott ki róla, mint a Giro d'Italiával kapcsolatban, tulajdonképpen csak azt lehetett tudni biztosan, hogy Manche régióban lesz a Grand Départ és a lélegzetelállító szépségű Mont-Saint-Michel adja a július 2-ai rajt helyszínét. Az első négy szakasz kivétel nélkül sík, elmondható tehát, hogy jövőre könnyebbnek ígérkezik az első hét, mint idén. Kockakövek, rövid, gonosz emelkedők sehol, egészen az 5. napig kell várni az első igazi hegyekig. A hetedik etapon érkeznek el a Pireneusokba, innentől kezdődik a valódi csata a sárga trikóért: jön - a teljesség igénye nélkül - a Col d'Aspin, a Tourmalet, a Peyresourde és az első emelkedős finálé az Arcalison, Andorrában. A 9. szakasz után kerül sor az első pihenőnapra, a második hét már a Pireneusok és az Alpok közötti átutazásról fog szólni. Július 14-én, a francia nemzeti ünnepen a mezőny megmássza a Mont Ventoux-t, akárcsak két éve. Reméljük ezúttal nem itt fog eldőlni az összetett sorsa és egy kicsit szorosabb küzdelmet láthatunk majd. Másnap rendezik a középhosszú (37 km), hullámvasút-szerű egyéni időfutamot, miután már kialakulhatnak jelentős különbségek az esélyesek között. Nem behozhatatlan különbségek, de számottevőek. A rendkívül kemény harmadik hét előtt még belekóstolnak a kerekesek a Jura-hegységbe (kétszer mennek fel a Colombierre), hogy aztán eltölthessenek egy újabb pihenőnapot a svájci fővárosban, Bernben. A 17. szakasz teljes egészében az alpesi országban zajlik majd, és a Finhaut-Emosson tetején végződik. Ezt követi a második egyéni kronó, ami mindössze 17 km hosszú, de egy közepesen nehéz emelkedő színesíti - az első három kilométere lesz igazán durva, utána kienged és 3 nyeregrész teszi kellemesebbé. Végezetül két klasszikus, Alpok-beli hegyi etap: időrendben haladva, az első befutója a Saint-Gervais Mont Blanc (más néven a Le Bettex) csúcsán lesz, a másik - számszerint a 20. - négy kőkemény emelkedőt tartogat. Az Alpe d'Huez tehát kimarad, ami szerintem sokunk számára hiányozni fog, főleg a tavalyi események után, de nem panaszkodhatunk, rengeteg legendás hegy került be az útvonalba. Érdekesség, hogy jövőre sem a Girón, sem a Touron nem rendeznek csapatidőfutamot.
Végül egy kis statisztikai csokor a 2016-os Tour de France-szal kapcsolatban. Az össztáv 3519 km (nagyjából 250 km-rel több, mint 2015-ben), amiből 54 km időfutam (12 km plusz az ideihez képest). A verseny 3 országba látogat el: az első hét végén a mezőny átteker Spanyolországba és Andorrába, majd a második hét végén a svájci tájjal is megismerkedhetünk. 16 új város és terület kap lehetőséget a szervezőktöl jövőre, köztük a második világháború emlékét őrző Utah Beach, a Lac de Payolle, Bern és a csodálatos kastélyáról híres Chantilly. A szakaszok eloszlása hivatalosan: 9 sík, 1 közepesen nehéz, 9 hegyi - ezek közül 4 tartogat emelkedős befutót (Arcalis, Ventoux, Finhaut, Le Bettex) -, plusz a 2 egyéni időfutam. Összesen öt olyan etap lesz, amikor több, mint 200 km-t teljesít a mezőny, ebből három az első héten kerül lebonyolításra, ráadásul egymás után (3., 4., 5.). 2016-ban 7 év szünetet követően visszatérnek a jóváírások a Tour de France-ra, a szokásos 10-6-4-es elosztásban. A királyszakasz, szigorúan a szintemelkedést figyelembe véve a kilencedik lesz, ahol - ha számításaim pontosak - a versenyzők 4178 métert küzdenek majd le. De ezt igazából a verseny alakulása és az összetettre esélyes kerekesek támadó kedve határozza meg, a számok csak támpontot adnak nekünk, nézőknek.
|