Giro di Cronometro2015.10.10. 19:06, bettina.
a 2016-os Giro d'Italia útvonala
× Október 5-én hétfőn Milánóban hivatalosan is bemutatták a jövő évi Giro útvonalát, miután már kiszivárogtak a fontosabb információk és adatok a versenyről. Illusztris vendégek fejtették ki a véleményüket a profilról, ám az is lehet, hogy közülük senki sem lesz ott a 2016-os olasz körön. Jelenleg még elég nagy a bizonytalanság az indulókkal kapcsolatban - mindenképp homályosabb a kép, mint tavaly ilyenkor -, de annyi biztos, hogy aki jó az óra ellen, annak ott a helye a hollandiai rajtnál. A cím is erre utal (remélem nyelvtanilag helyes, mert sosem tanultam olaszt): három időfutam szerepel a programban.
GIRO D'ITALIA 2016, THE OFFICIAL ROUTE |
Sok újdonságot nem tartogatott számunkra a hétfői prezentáció, hetek óta keringett a köztudatban a 2016-os Giro útvonala, mert ahogyan az lenni szokott, bőven idő előtt kiszivárogtak a részletek. A hollandiai rajttal kapcsolatban már mindent előre elárultak az olaszok, mint ahogy azt is felfedték, hogy három egyéni időfutam lesz a versenyprogramban. Innentől kezdve csak a hegyek maradtak kérdésesek, illetve azok nehézsége, és mennyisége. Számomra kicsit meglepő módon egyetlen klasszikus olasz emelkedő se kapott helyet az jövő évi útvonalban - gondolok itt például a tavaly szereplő Zoncolanra, Stelvióra, Gaviára, vagy az idén látott Mortirolóra, Finestrére vagy Sestrierre. Nekem ez egy kicsit hiányzik, bevallom, de kétség kívül ezek nélkül a legendás hegyek nélkül is izgalmasnak ígérkezik a verseny. A Vueltával ellentétben valóban körbeutazzák egész Olaszországot, anélkül, hogy a rajt- és célállomások között óriási távolságok lennének. A résztvevők kényelmét szolgálja továbbá a három pihenőnap is. A vélodrome-járól ismert Apeldoorn lesz a május 6-ai rajt helyszíne: ráhangolódásként egy közel prológ-hosszúságú időfutamot teljesítenek a versenyzők, majd két gyakorlatilag teljesen sík szakasz következik Hollandiában, hogy ezután 'hazatérjenek' Dél-Olaszországba és elkezdődjön az igazi csata a rózsaszín trikóért - persze csak a pihenőnap után.
Az első komoly nehézséget a 6. etap jelentheti, amikor is két nagyobb heggyel (még nem hirdették ki a kategóriákat) is szembe kell néznie a mezőnynek, ráadásul a második tetején lesz a befutó. Ha itt még nem is alakulnak jelentős különbségek az esélyesek között, akkor a 40 km-es sík kronón biztos, amit a 9. szakasz keretein belül rendeznek a Chianti borvidéken - a tájra tehát nem lehet majd panaszunk. Egy újabb szabadnapot követően eljön a cudar világ (főleg a sprintereknek): a meredek emelkedők és a szenvedés veszi át a főszerepet, hiszen három olyan hegyi szakaszra kerül sor, ami 200 kilométernél is hosszabb (ebből kettő pedig a csúcson ér véget). A hét zárásaként bonyolítják le a sok szempontból sorsdöntő hegyi időfutamot az Alpe di Siusi-n, aminek az első 2000 métere nagyjából sík, utána viszont 9 kilométernyi mászás következik kerekítve 8%-on. A harmadik pihenőnapot további hat erőt próbáló szakasz követi, ezek közül kiemelném a 18.-at, ami átnyúlik Franciaországba és a Tour de France-ról ismerősen csengő Risoul-on végződik. A határon is szó szerint át kell küzdeniük magukat az ekkora már bizonyosan fáradt kerekeseknek, mivel a kőkemény Colle dell'Agnellón keresztül vezet az út francia honba. Másnap visszafordulnak és egy ugyancsak magasan lévő átkelőhelyet céloznak meg - a Colle della Lombardát, miután már lendületből begurulnak a kisebb dombtetőn lévő célállomásra. Az utolsó napon, május 29-én a meggyötört harcosok Cuneóból Torinóba veszik az irányt, hogy levezessék az elmúlt három hét megpróbáltatásait és hogy a győztes magasba emelhesse azt a bizonyos soha véget nem érő trófeát. Végül néhány érdekes adat és statisztika a 2016-os Giroról: az össztáv 3383 km, amiből 61 km időfutam, és a szakaszok átlagos hosszúsága 161 km - amihez nagyban hozzájárul a hat 200 kilométert meghaladó etap (a leghosszabb a 18., ami 234 km-t foglal magába és ezzel a klasszikusokkal vetekszik).
A milánói eseményen a színpadon elemezte az útvonalat Valverde, Nibali, Sagan és Contador, miután Ivan Bassoé volt a főszerep, aki bejelentette visszavonulását az aktív sporttól, de elárulta azt is, hogy mindenképpen marad az országúti kerékpár vérkeringésében és jövőre egy új szerepben találkozhatunk vele. A Tinkoffnál várhatóan valamilyen vezetői szerepet kap majd (elvileg egy teljesen új szerepkört alakítanak ki a számára), amivel kapcsolatban az elkövetkezendő hetekben jelenik meg részletesebb tájékozatás.
|